του Αλέξανδρου Καμπάς
UP ΟΨΕΙΣ:
Πέρσι το Μάιο ξεκίνησα να ανακαινίζω ένα διαμέρισμα που κληρονόμησα από τη μακαρίτισσα τη θεία μου. Ήρθε ο εργολάβος, με πολύ καλή προσφορά, τακτοποιήσαμε τα σχέδια, τις λεπτομέρειες, διαλέξαμε τα υλικά και συμφωνήσαμε χρόνο παράδοσης στις σαράντα μέρες.
Έντεκα μήνες μετά το διαμέρισμα είναι ακόμη γιαπί και ο εργολάβος άφαντος। Γιατί; Διότι έκανα το λάθος να τον πληρώσω μπροστά.
Από τις 2 Απριλίου (για να μη φανεί πρωταπριλιάτιο αστείο) ισχύουν νέες τιμές στα διόδια των δύο κεντρικών δικτύων Αθηνών-Λαμίας και Κορίνθου-Τριπόλεως, κατά 50% αυξημένες σε σχέση με πριν, ενώ θα προστεθούν και νέοι σταθμοί. Τα χρήματα θα εισπραχθούν από ιδιώτες που έχουν αναλάβει τον εκσυγχρονισμό των οδών και την κατασκευή νέων. Όμως αυτή η ιστορία μου θυμίζει τη δική μου περίπτωση που δεν είναι και η καλύτερη εμπειρία. Οι ιδιωτικοί δρόμοι δεν είναι κάτι που με ενοχλεί. Εξάλλου φαίνεται πως είναι πλέον ο μόνος τρόπος να αποκτήσουμε οδικό δίκτυο, αφού η αδυναμία του δημοσίου μας καθήλωσε για τουλάχιστον 40 χρόνια στα ίδια καλντερίμια και μας έκανε να αναπολούμε εποχές Τρικούπη! Άσε τις κακοτεχνίες και τα «μη παραδομένα» έργα, όπως το οδόστρωμα της Αθηνών-Κορίνθου
ή πιο πρόσφατα τη μεγαλύτερη συγκέντρωση φωτεινών σηματοδοτών ανά χιλιόμετρο που ονομάζουμε Λεωφόρο Μαραθώνος.
Όμως η προείσπραξη μου έχει αφήσει μια πικρή γεύση στο στόμα και αρκετούς τόνους μπάζων στο διαμέρισμα της θείας μου. Θα έπρεπε να ξέρω καλύτερα πως αν πληρώσεις την μπριζόλα σου για ζουμερή πριν στη φέρουν σαν σόλα δε θα έχεις τρόπο ούτε να διαμαρτυρηθείς, αλλά ούτε να απαιτήσεις να στην αντικαταστήσουν. Γι’ αυτό εξάλλου το να πληρώνεις μπροστά κάτι πριν το παραλάβεις συμβαίνει μόνο στα φαστ φουντ και η ποιότητα του φαγητού εκεί ξέρουμε όλοι πως είναι. Άρα το να αρχίσουν να εισπράττουν αυξημένα διόδια οι εργολάβοι με υπόσχεση κάποια στιγμή να παραδώσουν ένα έργο πολύ φοβάμαι πως είναι κακή ιδέα. Υπάρχουν όμως και άλλα δύο σημεία που προβληματίζουν.
Το πρώτο είναι η παντελής απουσία της Εθνικής οδού Κορίνθου-Πατρών από τα σχέδια. Μήπως πιστεύουν πως είναι ήδη σύγχρονη και δεν χρειάζεται καμία βελτίωση;
Ή μήπως είναι τέτοιο το κόστος ανακατασκευής που κανένα διόδιο δεν θα αποδώσει το κεφάλαιο ώστε να κάνει μια τέτοια ιδιωτική επένδυση συμφέρουσα; Γιατί εκεί δεν υπάρχει περίπτωση να προεισπράξουν διόδια όσο ο δρόμος είναι σ’ αυτήν τη δραματική κατάσταση. Το άλλο είναι κατά πόσο είναι δίκαιο να εισπράττονται διόδια στη μία περιοχή της Ελλάδας για να φτιαχτεί δρόμος σε μία άλλη. Δεν λεω, είναι σημαντικό να φτιαχτεί ο δρόμος Αντίρριο-Ιωάννινα, όμως γιατί να τον πληρώσει ο κάτοικος της Θήβας ή της Λαμίας που χρησιμοποιεί το δρόμο μπροστά από την πόλη του κάθε μέρα, αλλά σπανίως θα ταξιδέψει στη δυτική Ελλάδα; Τέλος έχω και μία ακόμη απορία.
Τα διόδια που εισέπραττε το Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας τόσα χρόνια τι τα έκανε;
Γιατί εμφανώς ούτε να συντηρήσει τους υπάρχοντες δρόμους κατάφερε, ούτε να φτιάξει καινούριους. Τα χρήματα που θα μαζεύουν τώρα οι ιδιώτες είναι διπλάσια από πριν και όταν παραδώσουν όλα τα έργα το 2013 θα τετραπλασιαστούν. Από 0,02 ευρώ το χιλιόμετρο πήγαν στα 0,04 και κατόπιν στα 0,08 ευρώ/χλμ. Με αυτές τις αυξήσεις δεν θα μπορούσε το δημόσιο να φτιάξει τους δρόμους; Γιατί αν όχι, τότε κάτι πάει στραβά είτε με το δημόσιο, είτε με τους ιδιώτες. Το μόνο που φοβάμαι είναι μήπως όπως και με το διαμέρισμα έτσι και με τους δρόμους η ανακαίνιση θα προβληματίζει ακόμη την επόμενη γενιά.
UP ΟΨΕΙΣ:
Πέρσι το Μάιο ξεκίνησα να ανακαινίζω ένα διαμέρισμα που κληρονόμησα από τη μακαρίτισσα τη θεία μου. Ήρθε ο εργολάβος, με πολύ καλή προσφορά, τακτοποιήσαμε τα σχέδια, τις λεπτομέρειες, διαλέξαμε τα υλικά και συμφωνήσαμε χρόνο παράδοσης στις σαράντα μέρες.
Έντεκα μήνες μετά το διαμέρισμα είναι ακόμη γιαπί και ο εργολάβος άφαντος। Γιατί; Διότι έκανα το λάθος να τον πληρώσω μπροστά.
Από τις 2 Απριλίου (για να μη φανεί πρωταπριλιάτιο αστείο) ισχύουν νέες τιμές στα διόδια των δύο κεντρικών δικτύων Αθηνών-Λαμίας και Κορίνθου-Τριπόλεως, κατά 50% αυξημένες σε σχέση με πριν, ενώ θα προστεθούν και νέοι σταθμοί. Τα χρήματα θα εισπραχθούν από ιδιώτες που έχουν αναλάβει τον εκσυγχρονισμό των οδών και την κατασκευή νέων. Όμως αυτή η ιστορία μου θυμίζει τη δική μου περίπτωση που δεν είναι και η καλύτερη εμπειρία. Οι ιδιωτικοί δρόμοι δεν είναι κάτι που με ενοχλεί. Εξάλλου φαίνεται πως είναι πλέον ο μόνος τρόπος να αποκτήσουμε οδικό δίκτυο, αφού η αδυναμία του δημοσίου μας καθήλωσε για τουλάχιστον 40 χρόνια στα ίδια καλντερίμια και μας έκανε να αναπολούμε εποχές Τρικούπη! Άσε τις κακοτεχνίες και τα «μη παραδομένα» έργα, όπως το οδόστρωμα της Αθηνών-Κορίνθου
ή πιο πρόσφατα τη μεγαλύτερη συγκέντρωση φωτεινών σηματοδοτών ανά χιλιόμετρο που ονομάζουμε Λεωφόρο Μαραθώνος.
Όμως η προείσπραξη μου έχει αφήσει μια πικρή γεύση στο στόμα και αρκετούς τόνους μπάζων στο διαμέρισμα της θείας μου. Θα έπρεπε να ξέρω καλύτερα πως αν πληρώσεις την μπριζόλα σου για ζουμερή πριν στη φέρουν σαν σόλα δε θα έχεις τρόπο ούτε να διαμαρτυρηθείς, αλλά ούτε να απαιτήσεις να στην αντικαταστήσουν. Γι’ αυτό εξάλλου το να πληρώνεις μπροστά κάτι πριν το παραλάβεις συμβαίνει μόνο στα φαστ φουντ και η ποιότητα του φαγητού εκεί ξέρουμε όλοι πως είναι. Άρα το να αρχίσουν να εισπράττουν αυξημένα διόδια οι εργολάβοι με υπόσχεση κάποια στιγμή να παραδώσουν ένα έργο πολύ φοβάμαι πως είναι κακή ιδέα. Υπάρχουν όμως και άλλα δύο σημεία που προβληματίζουν.
Το πρώτο είναι η παντελής απουσία της Εθνικής οδού Κορίνθου-Πατρών από τα σχέδια. Μήπως πιστεύουν πως είναι ήδη σύγχρονη και δεν χρειάζεται καμία βελτίωση;
Ή μήπως είναι τέτοιο το κόστος ανακατασκευής που κανένα διόδιο δεν θα αποδώσει το κεφάλαιο ώστε να κάνει μια τέτοια ιδιωτική επένδυση συμφέρουσα; Γιατί εκεί δεν υπάρχει περίπτωση να προεισπράξουν διόδια όσο ο δρόμος είναι σ’ αυτήν τη δραματική κατάσταση. Το άλλο είναι κατά πόσο είναι δίκαιο να εισπράττονται διόδια στη μία περιοχή της Ελλάδας για να φτιαχτεί δρόμος σε μία άλλη. Δεν λεω, είναι σημαντικό να φτιαχτεί ο δρόμος Αντίρριο-Ιωάννινα, όμως γιατί να τον πληρώσει ο κάτοικος της Θήβας ή της Λαμίας που χρησιμοποιεί το δρόμο μπροστά από την πόλη του κάθε μέρα, αλλά σπανίως θα ταξιδέψει στη δυτική Ελλάδα; Τέλος έχω και μία ακόμη απορία.
Τα διόδια που εισέπραττε το Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας τόσα χρόνια τι τα έκανε;
Γιατί εμφανώς ούτε να συντηρήσει τους υπάρχοντες δρόμους κατάφερε, ούτε να φτιάξει καινούριους. Τα χρήματα που θα μαζεύουν τώρα οι ιδιώτες είναι διπλάσια από πριν και όταν παραδώσουν όλα τα έργα το 2013 θα τετραπλασιαστούν. Από 0,02 ευρώ το χιλιόμετρο πήγαν στα 0,04 και κατόπιν στα 0,08 ευρώ/χλμ. Με αυτές τις αυξήσεις δεν θα μπορούσε το δημόσιο να φτιάξει τους δρόμους; Γιατί αν όχι, τότε κάτι πάει στραβά είτε με το δημόσιο, είτε με τους ιδιώτες. Το μόνο που φοβάμαι είναι μήπως όπως και με το διαμέρισμα έτσι και με τους δρόμους η ανακαίνιση θα προβληματίζει ακόμη την επόμενη γενιά.
* από το http://www.ams.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου