Ευτυχώς που ήταν και αυτός ο άνθρωπος και έφτιαξε μερικά κτίρια στην Αθήνα- αλλά και σε όλη την Ελλάδα- που κοσμούν ακόμα και μέχρι σήμερα το άχαρο και κακόγουστο αστικό τοπίο. Παλάτια, Μέγαρα, οικίες, θέατρα, δημαρχεία, ναοί… ότι σχεδίασε είναι κομψοτεχνήματα. Απ’ τους ελάχιστους Γερμανούς που συμπαθώ.
Και μπορεί να γεννήθηκε στην Γερμανία, αλλά έζησε πολύ στην Ελλάδα, παντρεύτηκε Ελληνίδα και έγινε και Έλληνας πολίτης. Ο Ernst Moritz Theodor Ziller, γεννήθηκε στις 22 Ιουνίου του 1837 και πέθανε στις 12 Νοεμβρίου του 1923 στην Αθήνα. Υπήρξε κορυφαίος αρχιτέκτονας που δημιούργησε κυρίως στην Βιέννη και στην Ελλάδα. Και λέω στην Ελλάδα, γιατί έργα του, εκτός από την Αθήνα, υπάρχουν στην Σύρο, Πάτρα, Τρίπολη, Μήλο, Αίγιο, Θεσσαλονίκη, Γύθειο, Βέλο Κορινθίας κτλ.
Υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους και διασημότερους αρχιτέκτονες στην ελληνική επικράτεια σχεδιάζοντας και επιβλέποντας εκατοντάδες κτήρια. Η οικογένεια του διατηρούσε κατασκευαστική εταιρεία. Σπούδασε αρχιτεκτονική στην Βασιλική Σχολή Οικοδόμησης στην Δρέσδη και στη συνέχεια εγκαταστάθηκε στη Βιέννη, όπου προσελήφθη ως σχεδιαστής στο γραφείο του Θεόφιλου Χάνσεν, και έτσι δέχτηκε την πρόταση του Χάνσεν να εργαστεί πάνω στην ανέγερση του κτιρίου της Ακαδημίας Αθηνών.
Έτσι το 1861 ταξίδεψε μαζί με τον Χάνσεν για πρώτη φορά στην Αθήνα και το 1868 επέστρεψε για να εργαστεί ως ανεξάρτητος αρχιτέκτονας στην Ελλάδα.Η γνωριμία του με τον Βασιλιά Γεώργιο Α΄ και οι διασυνδέσεις του με την μεγαλοαστική τάξη των Αθηνών ενίσχυσαν την φήμη του με αποτέλεσμα να αναλάβει εκατοντάδες παραγγελίες για την ανέγερση δημοσίων κτιρίων καθώς και ιδιωτικών κατοικιών και επαύλεων. Υπολογίζεται ότι κατά τη διάρκεια της ζωής του ανέλαβε την σχεδίαση και κατασκευή τουλάχιστον πεντακοσίων κτιρίων.
Το 1872 διορίστηκε καθηγητής του Πολυτεχνείου, απ” όπου όμως απολύθηκε το 1883, λόγω της άρνησής του να συγκαλύψει τις οικονομικές καταχρήσεις που καθυστερούσαν την ανέγερσή του Ζαππείου Μεγάρου.
Πέθανε στην Αθήνα το 1923. Ήταν παντρεμένος με την πιανίστρια Σοφία Δούδου και είχαν αποκτήσει πέντε παιδιά: τη Βαλέρια, την Ναταλία, την Ιωσηφίνα, τον Όθωνα και τον Βάλτερ. Η οικία του διατηρείται ακόμα και σήμερα στην οδό Μαυρομιχάλη, η οποία ήταν υπό κατάρρευση, αλλά τελικά την γλύτωσε και τώρα λέει την μετατρέπουν σε ένα μικρό Μουσείο. Παράλληλα με το σπίτι των Αθηνών είχε και εξοχική κατοικία στην οδό Πεσμαζόγλου 12 στην Κηφισιά μέσα σε έκταση σαράντα στρεμμάτων.
Όλο το αρχείο του φυλάσσεται στην Εθνική πινακοθήκη και διαθέτει περί τα 400 σχέδια καθώς διάφορα άλλα τεκμήρια (χειρόγραφα, έγγραφα κ.α.) από τη ζωή του. Θυμάμαι το 2010 μάλιστα είχε γίνει και μια πολύ μεγάλη και καταπληκτική έκθεση, στην πινακοθήκη (φωτογραφία πάνω).
Το Ανάκτορο του Διαδόχου (1891-1897), γνωστό σήμερα σαν Προεδρικό Μέγαρο.
Το Μέγαρο Ερρίκου Σλήμαν (Ιλίου Μέλαθρον) που σήμερα στεγάζει το Νομισματικό Μουσείο των Αθηνών.
Ένα από τα ωραιότερα κτίρια του είναι και το Βασιλικό Θέατρο, το σημερινό Εθνικό θέατρο (1895-1901)
Μέγαρο Σταθάτου (1895)
Το Δημοτικό θέατρο ήταν χτισμένο στην πλατεία Κοτζιά, απέναντι από το παλαιό Δημαρχείο στην οδό Αθηνάς. Κατεδαφίστηκε το 1940 επειδή βρισκόταν σε άθλια κατάσταση
Το κτίριο της Στρατιωτικής Σχολής Ευελπίδων, έργο τον Ερνέστου Τσίλλερ (1894). Αυστηρό στη δομή του με εμφανή όμως τα στοιχεία του εκλεκτικισμού …
Έφερε πρώτος στην Ελλάδα τον τεχνητό εξαερισμό και την κεντρική θέρμανση. Μεταμόρφωσε την Αθήνα του 19ου αιώνα
Το Πολυτεχνείο, το Ζάππειο, το Αρσάκειο, το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, η Παλιά Βουλή (φωτογραφία πάνω) και όλα τα έργα των Ερνέστου Τσίλλερ και των αδελφών Χάνσεν είναι διαμάντια αρχιτεκτονικής κομψότητας.
Το κομψό και εντυπωσιακό παλάτι του Mon Repos, με τα μεγάλα ανοίγματα είναι αποικιακού ρυθμού, με έντονα ελληνικά και νεοκλασικά στοιχεία.
Εθνική βιβλιοθήκη και δεξιά η Λέσχη Αξιωματικών
Πανεπιστημίου και Βουκουρεστίου
Η οικία του διατηρείται ακόμα και σήμερα στην οδό Μαυρομιχάλη, η οποία ήταν υπό κατάρρευση, αλλά τελικά την γλύτωσε και τώρα λέει την μετατρέπουν σε ένα μικρό Μουσείο.
Και τελευταίο αλλά όχι έσχατο, το υπέροχο δημαρχείο στην Ερμούπολη της Σύρου.
__________________
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου