................................................................ Διαδικτυακή Εφημερίδα με καθημερινή ενημέρωση για τον πολίτη ..............................................................
______________________________________________________________________________________________________________________
* Εβδομαδιαία ειδησεογραφική, οικονομική Eφημερίδα από το 1993 * Σύμβουλος Έκδοσης: Πάνος Σ. Αϊβαλής, - email: athenspress1@gmail.com
________________________________________________________________________________________________________________________

*

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
..."Σκέφτομαι πως αυτά τα τρία συστατικά πρέπει νά 'χει η ζωή: το μεγάλο, το ωραίο και το συγκλονιστικό.Το μεγάλο είναι να βρίσκεσαι μέσα στην πάλη για μια καλύτερη ζωή. Όποιος δεν το κάνει αυτό, σέρνεται πίσω απ' τη ζωή. Το ωραίο είναι κάθε τι που στολίζει τη ζωή. Η μουσική, τα λουλούδια, η ποίηση. Το συγκλονιστικό είναι η αγάπη................................................................................................................ Νίκος Μπελογιάννης [1915-1952]
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Κυριακή, 6 Ιανουαρίου 2008

Μεγάλες πλατείες, ανοιχτά μυαλά


Συντάκτης: Μαυροειδής Σταμάτης*
Η Piazza Del Popolo στη Ρώμη φημίζεται, εκτός από την απόλυτη συμμετρία στην κατασκευή της, για την τεράστια έκτασή της। Δε βάζω το χέρι μου στη φωτιά ότι είναι και το σπουδαιότερο μνημείο της ιταλικής πρωτεύουσας αλλά όταν βρίσκεσαι εκεί, αισθανόμενος την άπλα σε συνάρτηση με την αισθητική της αρχιτεκτονικής της νιώθεις εκείνο το κλικ, αντιλαμβάνεσαι τη διαφορά με τα πάτρια εδάφη. Το μάτι αφήνεται ελεύθερο και βλέπει μακριά, ανοίγει το μυαλό όπως σε μια εκδρομή στην εξοχή. Καλό είναι και το παπούτσι από τον τόπο σου αλλά αν δεν κάνεις μια βόλτα παραέξω προκοπή δε βλέπεις. Η παρέα απαρτιζόταν από τρεις Έλληνες, δύο Γάλλους και μια Ελληνοβιετναμέζα. Στα καφέ μπερδευόμασταν με όλες τις φυλές του κόσμου και δεν συναντήσαμε ένα press point στο οποίο να μην πωλούνται οι περισσότερες παγκοσμίου βεληνεκούς εφημερίδες. Στα μπαρ ο Κωνσταντίνος καθόταν αγκαλιά με τη Γαλλίδα φίλη του μιλώντας της στα γαλλικοαγγλικά και μας εξηγούσε στα ελληνικά για το μεγάλο έρωτά του με τη Νορβηγίδα Ida, ενώ παράλληλα μετέφραζε στα ιταλικά τι λέμε στο Χιλιανό συμφοιτητή του την ώρα που ο τελευταίος ήταν απορροφημένος σε μια συζήτηση στα ισπανικά με την Ευρυδίκη. Έτσι απλά παίρνεις μαθήματα ιστορίας και πολιτισμού, φλυαρώντας και συ, μπλεγμένος σε ένα κουβάρι γλωσσών. Κάπως έτσι είναι στις πανεπιστημιακές παμπ του Λονδίνου, στα μπιστρό του Παρισιού και στις μπυραρίες του Βερολίνου. Ορδές αλλοεθνών νέων συναντιούνται και ανταλλάσσουν λέξεις, απόψεις, μαγειρικές, φιλιά και καμιά φορά και μπουνιές. Σε μας εδώ τι φταίει αλήθεια και έχουμε τις πόρτες μας μισόκλειστες και κοιτάμε τον ξένο μόνο ως τουριστικό προϊόν και όχι ως μονάδα γνώσης; Μήπως τα πανεπιστήμιά μας που δεν προσελκύουν ούτε τους βαλκάνιους γείτονές μας; Μήπως η νοοτροπία μας; Μήπως η θεία που μας τσίμπαγε διακριτικά όταν απευθυνόμασταν σε αγνώστους ή μήπως τελικά ότι δεν έχουμε ούτε μια πλατεία που να μας επιτρέπει ν΄ ανασάνουμε;
Σταύρος ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
apollonos@vivodinet.gr

*από την Κυριακάτικη ΑΥΓΗ 03/01/2008

Μια αρχαία γειτονιά στα πόδια της Ακρόπολης



Του Βασίλη ΠΛΑΤΑΝΟΥ

Πολύ κοντά στην Αθηναϊκή Ακρόπολη και στον Παρθενώνα, πριν από 2.500 χρόνια και ώς τον 12ο αιώνα μ.Χ. ζούσαν οι Αθηναίοι, όπως και σήμερα, αλλά πιο οργανωμένοι στον χώρο που κατοικούσανε, με τα σπίτια, τα εργαστήρια, τα καταστήματα, τα λουτρά, τα πηγάδια, τα μαγειριά, το νεκροταφείο τους, στο οικοδομικό τετράγωνο Μακρυγιάννη, όπου οικοδομήθηκε το Νέο Μουσείο Ακρόπολης. Καθώς μας πληροφορεί ο πρόεδρος του Οργανισμού Ανέγερσης Νέου Μουσείου Ακρόπολης (ΟΑΝΜΑ) καθηγητής Δημήτριος Παντερμαλής οι ανασκαφικές έρευνες στου Μακρυγιάννη έφεραν στο φως ένα πυκνοδομημένο κομμάτι της αρχαίας Αθήνας με αλλεπάλληλες οικοδομικές φάσεις, που απ' αυτές οι καλύτερα διατηρούμενες ήταν αυτές της όψιμης αρχαιότητας. Έτσι, με τα αρχαιολογικά ευρήματα που ήρθαν στο φως, στήθηκε η έκθεση "Το Μουσείο και η Ανασκαφή", στο κτίριο Μακρυγιάννη, όπου παρουσιάζονται τα κινητά ευρήματα στον ανασκαφικό χώρο. Σύμφωνα με την αρχιτεκτονική του μουσείου, η Αίθουσα του Παρθενώνα έγινε παράλληλη με τον αρχαίο ναό στην κορυφή του Ιερού Βράχου. Οι ανασκαφικές εργασίες άρχισαν το 1997, τρία χρόνια πριν τον διεθνή διαγωνισμό, χρηματοδοτήθηκαν από τον ΟΑΝΜΑ κι έγιναν με την εποπτεία της Α' Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων. Η ανασκαφή στου Μακρυγιάννη έφερε στο φως μια τυπική αρχαία γειτονιά σε πολλές οικοδομικές φάσεις. Αποκάλυψε άγνωστους ως σήμερα δρόμους με το υδρευτικό κι αποχετευτικό τους δίκτυο, σπίτια διαφόρων εποχών με τις αυλές, τα πηγάδια και τις δεξαμενές τους, μεγάλες αστικές επαύλεις της ύστερης αρχαιότητας με τα ψηφιδωτά τους δάπεδα, δημόσια και ιδιωτικά λουτρά, εγκαταστάσεις υγιεινής, μικρές ή μεγαλύτερες εργαστηριακές μονάδες αλλά και τάφους. Έφερε επίσης στο φως ένα μεγάλο αριθμό αντικειμένων που δείχνουν τις συνήθειες και τον τρόπο που οι κάτοικοι της περιοχής ανταποκρίθηκαν στις ανάγκες της καθημερινής τους ζωής, λάτρεψαν τους θεούς τους, οργάνωσαν τις συναλλαγές τους. Η έκθεση χωρίζεται σε 12 ενότητες, που κάθε μία περιλαμβάνει αντικείμενα που αντιπροσωπεύουν ξεχωριστές πτυχές της ιδιωτικής και δημόσιας ζωής των κατοίκων της περιοχής, που δείχνεται κοντινή μας. Η πρώτη ενότητα αφιερώνεται στα οικοδομήματα (σπίτια, λουτρά) και τον διάκοσμό τους. Παρουσιάζονται μαρμάρινα αρχιτεκτονικά μέλη - βάσεις κιόνων, κιονόκρανα επιστύλια, ανάγλυφες πλάκες, πήλινα ακροκέραμα, ψηφιδωτά δάπεδα, πήλινοι αγωγοί και η προτομή του φιλόσοφου Πλάτωνα, που θα στόλιζε ένα από τα σπίτια της περιοχής στα ρωμαϊκά χρόνια. Κάποιοι χώροι των σπιτιών με πρόσοψη στον δρόμο φιλοξενούσαν καταστήματα ή εργαστήρια, που ήταν και μεγαλύτερες αυτοτελείς εγκαταστάσεις. Στις σημαντικότερες ήταν εργαστήρια κοροπλαστικής του 2ου αι. π.Χ. που κατασκεύαζαν πήλινα ειδώλια, το εργαστήριο μαρμαροτεχνίας του 1ου αι. π.Χ. - 1ου αι. μ. Χ., όπου σμιλεύονταν αγάλματα και αγγεία, μεταλλοτεχνίας και κεραμικής της ίδιας εποχής, αλλά και οργανωμένες βιοτεχνικές μονάδες (κεραμικής, μεταλλοτεχνίας κ.ά.) βυζαντινές. Τις έντονες οικονομικές κι εμπορικές συναλλαγές μαρτυρά ο μεγάλος αριθμός αμφορέων, που πολλοί απ' αυτούς έφεραν στη ράχη των λαβών τους σφραγίσματα με την προέλευσή τους, τα μαρμάρινα ή μολύβδινα σταθμά και τα εκατοντάδες νομίσματα. Η θεμελίωση μιας κατοικίας, ενός εργαστηρίου ή καταστήματος συνοδευόταν από μια μικρή θυσία - "εγκαίνιο". Η τελετουργία περιλάμβανε κάψιμο μέσα σε λάκκο ζώων και πτηνών και την απόθεση πήλινων, μικροσκοπικών αγγείων. Η θυσία απευθυνόταν στις δυνάμεις του κάτω κόσμου, που θα μπορούσαν να προστατεύσουν τους ιδιοκτήτες και ν' αποτρέψουν το κακό, με τον εξευμενισμό τους. Το έθιμο, συχνό στους κλασικούς κι ελληνιστικούς χρόνους, επιβίωσε ως και την ύστερη αρχαιότητα. Τα σπίτια της περιοχής υδρεύονταν από πηγάδια και υπόγειες στεγανές δεξαμενές, όπου συγκεντρωνόταν το νερό της βροχής από τις στέγες. Πολλά πηγάδια, μετά την εγκατάλειψή τους, χρησιμοποιήθηκαν ως χώροι απόρριψης άχρηστων αντικειμένων. Η ανασκαφή τους έδωσε μεγάλο αριθμό πήλινων, συχνά ακέραιων, αγγείων και διάφορα αντικείμενα. Η λατρεία στην αρχαιότητα δεν ασκούνταν μόνο δημόσια, στους ναούς, αλλά και "ιδιωτικά", σε κατάλληλα διαμορφωμένους χώρους στο εσωτερικό των σπιτιών ή στις αυλές. Αντικείμενα, όπως οι μικροί βωμίσκοι, αγαλμάτια, ειδώλια και λύχνοι με παραστάσεις θεοτήτων μαρτυρούν ότι στην περιοχή λατρεύτηκαν η Αφροδίτη, ο Απόλλωνας, ο Διόνυσος, η Άρτεμη, ο Ασκληπιός, η Υγεία, η Εκάτη αλλά και θεότητες ανατολικής προέλευσης, όπως η Κυβέλη, η Ίσιδα και ο Δίας Ηλιοπολίτης. Το πέρασμα στον χριστιανισμό, φανερώνεται στους λύχνους με τα θρησκευτικά σύμβολα, στους πιστήθιους σταυρούς και στις πήλινες "ευλογίες", που περιείχαν λάδι από τόπους μαρτυρίου των αγίων ή νερό από τον Ιορδάνη. Τα πήλινα λυχνάρια υπήρξαν το πιο διαδεδομένο φωτιστικό μέσο στην αρχαιότητα. Απλά ή περίτεχνα, άβαφα ή διακοσμημένα. Από τα ρωμαϊκά χρόνια, το πάνω μέρος τους είχε παραστάσεις με θέματα από τη λατρεία, την καθημερινή ζωή, το φυτικό και ζωικό βασίλειο. Στη βάση τους συχνά υπήρχε η υπογραφή του τεχνίτη ή του ιδιοκτήτη του εργαστηρίου. Στην αποθήκευση, την προετοιμασία και το μαγείρεμα του φαγητού χρησιμοποιήθηκε μεγάλος αριθμός πήλινων σκευών. Αγγεία για το νερό, κρασί κι άλλα προϊόντα (αμφορείς, πρόχοι, λάγυνοι), για λάδι (λήκυθοι), μικρά πήλινα αγγεία (μυροδοχεία) για τα αρτύματα, λεκάνες, γουδιά και γουδεχέρια (ιγδία και δοίδυκες) για την προετοιμασία του φαγητού, χύτρες βαθιές και ρηχές (λοπάδες) για το μαγείρεμα, σχάρες για το ψήφισμο, τηγανόσχημα σκεύη (σείσωνες) για το καβούρδισμα των σπόρων και των καρπών. Το φαγητό μαγειρευόταν σε εστίες και φούρνους (ιπνούς, κλιβάνους), καθώς και σε φορητά μαγκάλια (πύραυνα), χρήσιμα και στη θέρμανση του σπιτιού. Στην καθημερινότητα της οικογένειας και στ' ανδρικά συμπόσια χρησιμοποιήθηκε μεγάλος αριθμός επιτραπέζιων σκευών: πιάτα διαφόρων μεγεθών και σχημάτων (πινάκια, ιχθυοπινάκια, σκυφίδια, αλατοδοχεία) για φαγητό, σάλτσες, καρυκεύματα, κανάτες (οινοχόες, λάγυνοι), ποτήρια και κύπελλα (κύλικες, κάνθαροι, σκύφοι) για κρασί, μικρά κουταλάκια (κοχλιάρια) γι' αβγά και θαλασσινά, δοχεία για επιτραπέζιο λάδι (λήκυθοι). Στα συμπόσια, την οινοποσία συνόδευε συζήτηση, μουσική, χορός, τραγούδι κι άλλες ψυχαγωγικές εκδηλώσεις. Οι εταίρες, οι αυλητρίδες και οι χορεύτριες ήταν οι μόνες γυναίκες που έπαιρναν μέρος. Συχνά οι συμποσιαστές έπαιζαν με τα ποτήρια τους ένα δημοφιλές παιχνίδι, τον κότταβο, ή άλλα "τυχερά" παιχνίδια με πούλια (πεσσούς), ζάρια (κύβους) και κότσια (αστραγάλους). Σ' αντίθεση με τους άνδρες, οι περισσότερες γυναίκες ζούσαν περιορισμένες στο σπίτι. Αντικείμενα, όπως οι βελόνες και οι κουβαρίστρες (πηνία), τα σφονδύλια και τα υφαντικά βάρη (αγνύθες) δείχνουν την ενασχόλησή τους με την υφαντική. Οι χάλκινοι καθρέφτες (κάτοπτρα), τα πήλινα ή γυάλινα μυροδοχεία (λήκυθοι, αλάβαστρα, ασκοί), οι αναδευτήρες, τα κουταλάκια (κοχλιάρια), οι σπάτουλες (σπαθίδες), τα μικρά μαρμάρινα γουδιά με τα γουδοχέρια που κατασκεύαζαν τα καλλυντικά και τ' αρώματα, τα σκεύη φύλαξης καλλυντικών και κοσμημάτων (πυξίδες) μαρτυρούν τη φροντίδα για την εμφάνισή τους. Περόνες, οστέινες ή μεταλλικές, συγκρατούσαν τα ρούχα και τα χτενίσματα, ενώ χρυσά ή χάλκινα σκουλαρίκια (ενώτια), περιδέραια και δαχτυλίδια με ημιπολύτιμους λίθους φοριόταν από τις γυναίκες όλων των κοινωνικών στρωμάτων. Η ζωή των παιδιών στην αρχαία Αθήνα δεν ήταν πολύ διαφορετική των σημερινών. Τα βρέφη έπιναν από το "θήλαστρον" και ηρεμούσαν με τον ήχο της κουδουνίστρας (πλαταγή), τα μικρά διασκέδαζαν με κούκλες (πλαγγόνες), μικροσκοπικά αγγεία ή με πήλινο, τετράτροχο αλογάκι που το τραβούσαν με σχοινί. Τα μεγαλύτερα αγόρια, καμιά φορά και τα κορίτσια, πήγαιναν σχολείο. Έγραφαν σε πλάκες σκεπασμένες με κερί με τη βοήθεια γραφίδας ή σε φύλλα παπύρου μελάνι που το φύλαγαν σε μελανοδοχεία. Αντικείμενα, όπως πήλινα αγγεία σε μορφή παιδιού που παρουσιάζονται στην έκθεση συνδέονταν με τελετές, ενώ τα μαρμάρινα παιδικά κεφαλάκια προέρχονται από αγάλματα που οι γονείς προσέφεραν στους θεούς που προστάτευαν τα παιδιά τους. Η περιοχή Μακρυγιάννη χρησιμοποιήθηκε, κατά καιρούς, και ως τόπος ενταφισμού των νεκρών. Οι περισσότερες ταφές ήταν παιδικές, χρονολογούνται σε πολύ πρώιμους χρόνους, όταν ακόμα ο χώρος δεν είχε κατοικηθεί συστηματικά ή σε πολύ όψιμους, όταν η περιοχή παράκμασε. Τα αντικείμενα που συντρόφευαν τους νεκρούς -συνήθως πήλινα αγγεία, εδώλια, απλά κοσμήματα- αντανακλούν τα ταφικά έθιμα και τις δοξασίες, μετά θάνατον, που επικρατούσαν σε κάθε περίοδο, καθώς την κοινωνική θέση και οικονομική κατάσταση των νεκρών. Μια αρχαία αθηναϊκή γειτονιά κοντινή μας στου Μακρυγιάννη.

*από την Κυριακάτικη ΑΥΓΗ 6.1.08

Σάββατο, 5 Ιανουαρίου 2008

Η Ελλάδα είναι μια από τις πιο απαισιόδοξες και φοβισμένες για το μέλλον χώρες στον κόσμο


Ερευνα της «Wall Street Journal» Η χώρα με τη μεγαλύτερη οικονομική ανασφάλεια
Του ΤΑΚΗ ΜΙΧΑ
Εντυπωσιακά στοιχεία για την Ελλάδα σε σχέση με τον υπόλοιπο κόσμο, περιέχει μια πλανητική έρευνα την οποία έκανε η γνωστή αμερικανική εφημερίδα «Wall Street Journal» ως μέρος ενός γενικότερου ρεπορτάζ με τίτλο «Η εποχή του φόβου». Η αμερικανική εφημερίδα παραχώρησε τα στοιχεία που αφορούν την Ελλάδα στην «Ε», τα οποία βλέπουν για πρώτη φορά σήμερα το φως της δημοσιότητας.
Συνοπτικά η εικόνα που προκύπτει είναι ότι η Ελλάδα είναι μια από τις πιο απαισιόδοξες και φοβισμένες για το μέλλον χώρες στον κόσμο. Η Ελλάδα είναι η χώρα στον κόσμο στην οποία επικρατεί η μεγαλύτερη οικονομική ανασφάλεια, όπου υπάρχει το μεγαλύτερο ποσοστό ανθρώπων που πιστεύουν ότι η κατάσταση στο παγκόσμιο σύστημα χειροτερεύει και όπου επικρατεί ο μεγαλύτερος φόβος για τις κλιματικές αλλαγές που προκαλεί η υπερθέρμανση του πλανήτη.

Επίσης η Ελλάδα διαφοροποιείται ουσιαστικά από τις άλλες χώρες του πλανήτη σχετικά με το θέμα της τρομοκρατίας: Στην Ελλάδα βρίσκει κανείς τα χαμηλότερα ποσοστά ανθρώπων που πιστεύουν ότι η τρομοκρατία συνιστά μια σοβαρή απειλή.

Η έρευνα αποκαλύπτει επίσης ότι η πολυδιαφημισμένη «θρηκευτικότητα» των Ελλήνων είναι μάλλον μύθος: Μπορεί ο Ρωμιός να γεμίζει της εκκλησίες την Ανάσταση, όμως στα σοβαρά θέματα τα ποσοστά των Ελλήνων που στρέφονται προς την επιστήμη αντί για τη θρησκεία είναι αρκετά υψηλά -και οπωσδήποτε υψηλότερα σε σχέση με χώρες όπως οι ΗΠΑ ή η Ρωσία. Επίσης ελάχιστοι Ελληνες πιστεύουν ότι τη λύση στα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κόσμος μπορεί να τη δώσει η θρησκεία.

Η πολιτικοποίηση στην Ελλάδα, όπως και στον υπόλοιπο κόσμο, βρίσκεται σε χαμηλά επίπεδα. Στην Ελλάδα μεταξύ των πολιτικοποιημένων υπερέχουν οι σοσιαλιστές κυρίως στις μεγάλες ηλικίες, ενώ μεταξύ των νέων το ποσοστό μειώνεται σημαντικά.

Στο ερώτημα τι φοβούνται περισσότερο στην προσωπική τους ζωή, οι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο θέτουν σε πρώτη μοίρα το θάνατο ή μια σοβαρή ασθένεια. Ομως η Ελλάδα είναι η χώρα όπου υπάρχει το μεγαλύτερο ποσοστό ανθρώπων που δηλώνουν ως δεύτερο μεγάλο φόβο την απώλεια της εργασίας ή τη ζημιά στις επενδύσεις τους (24%). Πρόκειται για ένα ποσοστό που υπερβαίνει κατά πολύ τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (10%). Είναι ενδιαφέρον ότι το ποσοστό των ανθρώπων που αισθάνονται οικονομικά ανασφαλείς είναι πολύ μεγαλύτερο σε μια χώρα όπως την Ελλάδα σε σύγκριση με το κέντρο του «άγριου καπηταλισμού», τις ΗΠΑ (10%), παρά το γεγονός ότι στην πρώτη οι απολύσεις είναι πολύ δυσκολότερες από ό,τι στη δεύτερη.

Στην ερώτηση ποιος είναι ο μεγαλύτερος φόβος για την παγκόσμια κοινωνία σήμερα, η Ελλάδα βρίσκεται στην πρώτη θέση παγκοσμίως όσον αφορά το ποσοστό των ανθρώπων που φοβούνται για την υπερθέρμανση του πλανήτη και την καταστροφή του περιβάλλοντος (34%). Στη δεύτερη θέση όσον αφορά τα ποσοστά των ανθρώπων που εκφράζουν τον ίδιο φόβο βρίσκεται η Τουρκία (27%).

Από την άλλη πλευρά η Ελλάδα βρίσκεται στην τελευταία θέση παγκοσμίως όσον αφορά τον αριθμό των ατόμων που θεωρούν την τρομοκρατία ως απειλή· μόλις το 4%. Αυτό διαφοροποιεί ουσιαστικά την Ελλάδα από τις άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης όπου η τρομοκρατία είναι ο μεγαλύτερος φόβος (17%). Τα υψηλότερα ποσοστά των ανθρώπων που θεωρούν την τρομοκρατία το μεγαλύτερο πρόβλημα τα βρίσκει κανείς στην Ινδία (32%) και στη Ρωσία (22%). Παραδόξως στην Αμερική, που ηγείται του «πολέμου εναντίον της τρομοκρατίας», μόλις το 14% του πληθυσμού τη θεωρεί ως το σοβαρότερο πρόβλημα.

Ιδιαίτερα απαισιόδοξοι σε σχέση με τους κατοίκους των άλλων χωρών εμφανίζονται οι Ελληνες όσον αφορά τις προοπτικές της παγκόσμιας κοινωνίας. Ετσι η Ελλάδα εμφανίζει το υψηλότερο ποσοστό των ανθρώπων (74%) που πιστεύουν ότι τα πράγματα πάνε συνεχώς χειρότερα. Στη δεύτερη θέση απαισιοδοξίας είναι η Τουρκία (72%) και στην τρίτη οι ΗΠΑ (62%). Μόνο το 20% των Ευρωπαίων και το 22% των Αμερικανών πιστεύουν ότι η παγκόσμια κοινωνία βελτιώνεται. Η χώρα όπου επικρατεί η μεγαλύτερη αισιοδοξία είναι η Ινδία, όπου το 51% δηλώνουν ότι η κατάσταση βελτιώνεται. Σχολιάζοντας τη γενικότερη απαισιόδοξη άποψη που επικρατεί παγκοσμίως, ο αναλυτής της GFK στις Βρυξέλλες Μαρκ Χόφμαν την αποδίδει σε μεγάλο ποσοστό στα ΜΜΕ: «Υπάρχει μια συνεχής ροή αρνητικών ειδήσεων και σχολίων και αυτό επηρεάζει τις απόψεις του κόσμου».

Αντίθετα με τις διαδομένα στερεότυπα περι «βαθιάς θρησκευτικότητας», περισσότεροι είναι οι Ελληνες που εναποθέτουν τις ελπίδες για το μέλλον στην επιστήμη παρά στη θρησκεία (23% έναντι 15%).

Αντίστροφη παρουσιάζεται η εικόνα σε χώρες όπως η Πολωνία (6% επιστήμη έναντι 28% θρησκεία), οι ΗΠΑ (14% έναντι 31%) και η Ρωσία (2% έναντι 12%).

Ακόμη και στην Τουρκία η επιστήμη έχει μια ελαφρά υπεροχή έναντι της θρησκείας (21% έναντι 20%). Εκεί όμως που η επιστήμη κυριολεκτικά εκμηδενίζει τη θρησκεία είναι στη Σουηδία: Το 31% θεωρούν ότι η ελπίδα για τον κόσμο βρίσκεται στην επιστήμη και μόλις το 3% στη θρησκεία.

Τα ποσοστά των ατόμων στην Ελλάδα που προτιμούν την επιστήμη παρά τη θρησκεία είναι υψηλότερα στις νέες ηλικίες. Μεταξύ των ατόμων 30-49 ετών η αναλογία είναι 26%-15%, ενώ στις άνω των 50 ετών ηλικίες η αναλογία είναι η ίδια: 19%.

Απαντώντας στο ερώτημα σχετικά με τους τρόπους με τους οποίους κανείς βοηθά στη βελτίωση του κόσμου, στην Ελλάδα βρίσκει κανείς το μεγαλύτερο ποσοστό ανθρώπων (39%) που δηλώνουν ότι συνεισφέρουν στη βελτίωση του κόσμου καταβάλλοντας προσπάθειες για τη συντήρηση και την καθαριότητα του περιβάλλοντος. Το ποσοστό είναι ιδιαίτερα υψηλό στις ηλικίες 30-49 (46%) και μειώνεται σημαντικά μετά τα 50 (29%).

Στην ιδια ερώτηση το μεγαλύτερο ποσοστό των ανθρώπων στην Ευρώπη απαντούν ότι συνεισφέρουν στη βελτίωση του κόσμου ζώντας ως ηθικά άτομα.

Θρησκεία

Οι απαντήσεις στο ερώτημα αυτό ενισχύουν την άποψη ότι όταν οι Ελληνες σοβαρεύονται ξεχνάνε τη θρησκεία: Η Ελλάδα εμφανίζει ένα από τα χαμηλότερα ποσοστά ανθρώπων στο κόσμο (4%) που πιστεύουν ότι μπορείς να βοηθήσεις τον κόσμο συμμετέχοντας στην εκκλησία ή ασπαζόμενος μια θρησκεία. Το ποσοστό αυτό είναι πολύ χαμηλότερο από χώρες όπως η Ρουμανία (11%) ή οι ΗΠΑ (20%).

Εξαιρετικά χαμηλά σε όλες τις χώρες είναι τα ποσοστά των ατόμων που δηλώνουν ότι δραστηριοποιούνται πολιτικά για να βελτιώσουν τον κόσμο -είτε υποστηρίζοντας το σοσιαλισμό και την αναδιανομή του εισοδήματος είτε υποστηρίζοντας τον καπιταλισμό και την ελεύθερη αγορά. Μεταξύ των πολιτικοποιημένων κυριαρχούν παγκοσμίως οι υποστηρικτές της αναδιανομής -με την Ελλάδα και την Ινδία να προηγούνται 10% και 7% αντίστοιχα. Σε χώρες όπως η Αυστρία, η Γερμανία, οι χώρες της Ανατολικής Ευρώπης, η Ρωσία και η Ινδία, τα ποσοστά είτε είναι μοιρασμένα είτε επικρατούν οι οπαδοί της ελεύθερης αγοράς.
Πάντως είναι ενδιαφέρον ότι στην Ελλάδα το μεγαλύτερο ποσοστό των ανθρώπων που πιστεύουν ότι η σοσιαλιστική πολιτική δράση θα βοηθήσει τον κόσμο βρίσκεται στις άνω των 50 ετών ηλικίες (15%). Αντίθετα στις ηλικίες 30-49 ετών η πίστη στην αναδιανομή και το σοσιαλισμό μειώνεται δραματικά (8%).
* από την εφημ. ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 04/01/2008

Για τον Αιμίλιο Μεταξόπουλο

Με λίγα λόγια, μεστά και τεκμηριωμένα, ο συγγραφέας Νίκος Δήμου, με επιστολή του στην «Καθημερινή», αναφέρεται στην υπόθεση του Αιμίλιου Μεταξόπουλου. Παραθέτουμε εκτενές απόσπασμα:«Στην ακροαματική διαδικασία, ως προς τον Μεταξόπουλο, δεν απεδείχθη υπεξαίρεση.Δεν υπήρξε ένδειξη ότι ωφελήθηκε έστω και ένα ευρώ από την κατάχρηση. Αυτό που του καταλογίστηκε -όπως και στους άλλους πρυτάνεις- ήταν βαρύτατη αμέλεια. Υπογράφανε ό,τι έγγραφα τους παρουσίαζε η μαφία του λογιστηρίου, χωρίς να ελέγχουνε. Και για την αμέλεια καταδικάστηκε σε 25 χρόνια κάθειρξη. Ούτε δολοφόνος ούτε τρομοκράτης να ήταν!Η υπόθεση πιθανότατα θα καταρρεύσει στο εφετείο -μόνο που, εγκληματικά, δεν καθαρογράφεται για να πάει στο εφετείο!Εν τω μεταξύ, ο Μεταξόπουλος είναι πραγματικά βαρύτατα ασθενής. Η γυναίκα μου, ιατρός, που τον παρακολουθούσε, μου έλεγε πολύ πριν από τη δίκη ότι έχει ελάχιστο προσδόκιμο επιβίωσης.Δολοφόνοι, τρομοκράτες, χουντικοί βγαίνουν από τη φυλακή για πραγματική (ή και φανταστική) ανήκεστο βλάβη. Οι άλλοι πρυτάνεις είναι έξω -χωρίς να κινδυνεύει η ζωή τους. Και αυτόν τον κρατούν έγκλειστο!»...

*από την εφημ. ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ 4.1.08 "Ο ΤΥΠΟΣ των ήλων" ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΤΡΙΑΝΤΗΣ

Παρασκευή, 4 Ιανουαρίου 2008

Γιώργος Παπανδρέου: «Είναι εστία διαφθοράς η κυβέρνηση της Ν.Δ.»*


συνέντευξη στους ΤΑΣΟ ΠΑΠΠΑ - ΠΑΝΟ ΣΩΚΟ
«Η κυβέρνηση έχει παραγάγει ένα τσουβάλι από σκάνδαλα και ο Κ. Καραμανλής καθοδηγείται από ένα σύστημα συμφερόντων, γιατί ο μοναδικός στόχος του είναι να παραμείνει στην εξουσία. Εχει βαρύτατες ευθύνες για την κατάσταση σήψης και παρακμής την οποία βιώνει η χώρα».
Σε μετωπική αντιπαράθεση με τον πρωθυπουργό, με αφορμή την υπόθεση Ζαχόπουλου, προχωρεί ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ Γιώργος Παπανδρέου, ο οποίος δεν διστάζει, μιλώντας για τη νεοσυντήρηση, να συγκρίνει τις πρακτικές της με αυτές της μαφίας। Ο κ। Παπανδρέου ακόμη επισημαίνει:* «Αυτά που συμβαίνουν στη Δικαιοσύνη είναι πρωτοφανή। Η ποινική δικονομία αγνοείται συστηματικά. Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ θα φέρει στο ακροατήριο όλες τις "παγωμένες" υποθέσεις και θα χυθεί άπλετο φως».* «Η Ν.Δ. και τα κόμματα της αριστεράς κρύβονται πίσω από το παρελθόν του ΠΑΣΟΚ. Η άλλη αριστερά το βρίσκει ως άλλοθι για να μη συμμετάσχει σε ευρύτερη πολιτική συμμαχία για αλλαγές και ρήξεις».**« Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει εγκλωβιστεί σ' ένα νέο διμέτωπο και νομίζει ότι θα μπορέσει ν' απορροφήσει μεγάλο μέρος της λαϊκής δυσαρέσκειας».* «Περιμένω από τα εκδοτικά συμφέροντα να αποδεχτούν το αποτέλεσμα της 11ης Νοεμβρίου. Σήμερα, δύναμη έχει η βάση και νομιμοποίηση η ηγεσία του κινήματος απ' αυτήν κι από κανέναν άλλον».* «Εμείς αποκαλύπτουμε, οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ συγκάλυπταν». Αυτό είναι το επιχείρημα των κυβερνητικών αξιωματούχων κάθε φορά που «σκάει» ένα σκάνδαλο. Αρα, λένε, «το ΠΑΣΟΚ δεν νομιμοποιείται να ομιλεί»...- Πρώτα απ' όλα ψεύδονται. Δεύτερον, είναι απλοί επικοινωνιακοί ελιγμοί της κυβέρνησης. Είναι προφανές ότι αυτή η κυβέρνηση συγκαλύπτει σκάνδαλα μέχρι να τα αποκαλύψουν οι δημοσιογράφοι, οι αρχές ή η αντιπολίτευση. Τρίτον, η κυβέρνηση αυτή έχει έρθει με την υπόσχεση στις εκλογές να διορθώσει τα όποια κακώς κείμενα στη λειτουργία του Δημοσίου, να χτυπήσει τη «διαπλοκή». Αντί να λύσει το πρόβλημα, έχει γίνει μέρος του προβλήματος. Είναι πια, η σημερινή κυβέρνηση, εστία διαφθοράς. Και οι απέλπιδες προσπάθειές της να πάρει αποστάσεις από τα φαινόμενα αυτά, όχι μόνο δεν πείθουν, αλλά αποτελούν ύβρεις προς τη νοημοσύνη του ελληνικού λαού. Το ΠΑΣΟΚ -και εγώ προσωπικά- έθεσα από την πρώτη στιγμή το 2004 και το 2005 συγκεκριμένες προτάσεις για την καταπολέμηση της διαφθοράς. Καμιά διάθεση συνεννόησης δεν υπήρξε από την κυβέρνηση. Σήμερα το ΠΑΣΟΚ έχει θέσει επιτακτικά το μεγάλο ζήτημα της αναμόρφωσης του πολιτικού συστήματος. * Μα και η κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι θέλει αλλαγές...- Η κυβέρνηση, έχοντας μόνο στόχο την εξυπηρέτηση ενός συστήματος που νέμεται την εξουσία για ίδιον όφελος και τη συγκάλυψη. Το μόνο που την απασχολεί είναι η προστασία των συμφερόντων που τη στηρίζουν για να κρατηθεί στην εξουσία. Δεν βάζει στόχους για την πατρίδα, δεν υπερασπίζεται τα εθνικά μας συμφέροντα, δεν ασχολείται με βασικά θέματα, όπως η παιδεία, η υγεία, η προστασία των ασθενέστερων. Αφήνει προβλήματα, όπως η γραφειοκρατία και η διαφθορά, να πνίξουν κάθε παραγωγική δύναμη. Ετσι, όμως, αφήνει τη χώρα στην τύχη της. * Τα ίδια λέει η Ν.Δ. για τις κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ...- Αρνούμαι την ισοπεδωτική ταύτιση του ΠΑΣΟΚ με τη Ν.Δ. Κανείς δεν μπορεί όμως να μας κατηγορήσει ότι αφήσαμε τον τόπο στην τύχη του. Με τις κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ πετύχαμε τη μεγαλύτερη αναδιανομή εισοδήματος στη Νεότερη Ιστορία του τόπου, υπερασπιστήκαμε τα συμφέροντα των αδυνάτων, βάλαμε τον τόπο σε νέα τροχιά στη διεθνή σκηνή, πετύχαμε την ένταξη στην ΟΝΕ και τους Ολυμπιακούς Αγώνες, την ένταξη της Κύπρου στην Ε.Ε. Πετύχαμε το μεγαλύτερο πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων στη χώρα. Τα αποτελέσματα αυτής της κυβέρνησης σε σχέση με το ΠΑΣΟΚ, είναι πενιχρά και αδικούν τον πολίτη, μέχρι να έρθει μια κυβέρνηση που θα έχει στόχο να δουλέψει για τον λαό και για τον τόπο. * Παλιότερα είχατε πει ότι η κυβέρνηση λειτουργεί με βάση τη λογική της «συμμορίας». Νιώθετε να δικαιώνεστε;- Η προσωπική δικαίωση δεν είναι το σημαντικό. Το σημαντικό είναι ότι ο ελληνικός λαός αισθάνεται προδομένος. Η ανάλυσή μου για τη νεοσυντήρηση δεν αφορά μόνο την Ελλάδα. Εχουμε μια στροφή της δεξιάς παγκοσμίως προς τη νεοσυντήρηση. Η στροφή της οδηγεί στη διαμόρφωση ενός «πελατειακού καπιταλισμού», είναι απλώς ένας «πελατειακός καπιταλισμός». Αυτό πια περιγράφεται με λεπτομέρεια από πολλούς θεωρητικούς, όπως και από τον γνωστό οικονομολόγο Paul Krugman στις ΗΠΑ. Το ονομάζει «crony capitalism». Πρόκειται, δηλαδή, για τη συνέργεια του κράτους της δεξιάς με επιχειρηματίες, που αλληλοεξαρτώνται για την επιβίωσή τους και τις δουλειές τους. Και είναι από τους πολλούς πια θεωρητικούς που περιγράφουν τις σχέσεις αυτές ως σχέσεις που μοιάζουν με εκείνες της «μαφίας». * Σκληρές κουβέντες...- Ούτε νόμος ούτε αρχή -ούτε στο κράτος ούτε στην αγορά- μοναδικός σκοπός η εξυπηρέτηση της εξουσίας τους και η ενδυνάμωση του κατεστημένου εις βάρος του δημόσιου συμφέροντος. Χρειάζεται, λοιπόν, να δούμε την ουσία των πραγμάτων. Εχουμε να κάνουμε με μια κυβέρνηση που λειτουργεί ως υπηρέτης των λίγων και ισχυρών, διευθετεί συμφέροντα και παράγει διαρκώς καινούρια σκάνδαλα. Δεν έχει καιρό να ασχοληθεί με τα πραγματικά προβλήματα του κόσμου διότι ασχολείται με τα δικά της προβλήματα.* Γιατί επιτίθεστε προσωπικά στον πρωθυπουργό; Οφειλε ο Κ. Καραμανλής να γνωρίζει το βίο και την πολιτεία των συνεργατών του;- Δεν κάνω ποτέ προσωπική επίθεση. Αναδεικνύω τις ευθύνες ενός πρωθυπουργού της χώρας. Και αυτή είναι και υποχρέωσή μου κατά το σύνταγμα και το δημοκρατικό μου πιστεύω. Εχω και εγώ υπηρετήσει σε πολλές και σημαντικές κυβερνητικές θέσεις. Το αίσθημα ευθύνης μου ήταν και είναι πάντα αυξημένο. Περιμένω αυτό το ελάχιστο από τον εκάστοτε πρωθυπουργό της χώρας. Ο κ. Καραμανλής θερίζει ό,τι έσπειρε. Προεδρεύει και προΐσταται αυτού του συστήματος. * Δηλαδή το ανέχεται;- Φοβάμαι ότι όχι μόνο συγκαλύπτει αλλά και καθοδηγείται από αυτό. Είναι μέρος αυτού του συστήματος όσο και εάν οι επικοινωνιολόγοι του θέλουν να κρύβεται. Εχει βαρύτατες ευθύνες για αυτή την κατάσταση σήψης και παρακμής που βιώνει η χώρα. Ηγείται μιας κυβέρνησης, που το μόνο που έχει παραγάγει είναι ένα τσουβάλι σκάνδαλα, μια οικονομία σε αδιέξοδο και μια Ελλάδα απαθή μπροστά σε προκλήσεις απαράδεκτες για τα εθνικά μας συμφέροντα. Σκεφθείτε ότι, ως υπουργός Πολιτισμού, άλλαξε ακόμη και τις προϋποθέσεις για την τοποθέτηση αρχαιοφυλάκων, ώστε να διορίσει και εκεί κομματικούς εντεταλμένους. Αυτή ήταν η μεγάλη προσφορά του στον πολιτισμό; Και στη συνέχεια είχαμε τις προσλήψεις άλλων 6.000 ατόμων στο ΥΠΠΟ. Μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Αλλά, παρά ταύτα, έχουμε σήμερα έλλειψη προσωπικού στη φύλαξη των αρχαίων μνημείων. Και, δυστυχώς, αυτή η εικόνα δεν υπάρχει μόνο στο υπουργείο Πολιτισμού. Το πρόβλημα πια με την κυβέρνηση της Ν.Δ. είναι πολύ βαθύτερο και ξεπερνάει τον κ. Καραμανλή. Η Ελλάδα του πολιτισμού, των Ολυμπιακών Αγώνων, της διεθνούς ακτινοβολίας, είναι όμηρος σκανδάλων και της διαφθοράς. Είναι μια γενικευμένη κατάσταση σήψης, πελατειακής διαχείρισης του δημόσιου χρήματος και διαφθοράς σε ένα κύκλωμα της ηγεσίας της Ν.Δ. Κρίμα για τη χώρα μας!* Επιμένετε στην κριτική σας εναντίον ορισμένων δικαστικών λειτουργών. Πιστεύετε ότι εκτελούν διατεταγμένη υπηρεσία;- Αυτά που συμβαίνουν είναι πρωτοφανή. Η ποινική δικονομία αγνοείται συστηματικά, αποκαλυπτικά πορίσματα -όπως του Ζορμπά- πετάγονται προκλητικά στο καλάθι των αχρήστων, κρίσιμες υποθέσεις αρχειοθετούνται στο χρονοντούλαπο της δικαστικής γραφειοκρατίας. Το τι σκέπτομαι εγώ προσωπικά για κάποιους δικαστικούς λειτουργούς, πολύ λίγη σημασία έχει. Σημασία έχει ότι εμείς, το ΠΑΣΟΚ, μπορούμε να εγγυηθούμε την ανεξαρτησία στη λειτουργία της Δικαιοσύνης. Και το πώς όλες αυτές οι «παγωμένες» υποθέσεις θα φτάσουν στο ακροατήριο και θα χυθεί άπλετο φως. Το χρωστάμε στους έλληνες πολίτες και στους θεσμούς της Δημοκρατίας, που δοκιμάζονται σκληρά από τη δεξιά. Ξέρετε γιατί; Διότι κανένας πολίτης δεν θα εμπιστευθεί ξανά τα δικαστήρια, τις αρχές, ακόμη και την πολιτική, αν δεν πεισθούν ότι είμαστε όλοι ίσοι απέναντι στους νόμους του κράτους.* Θα ζητήσετε να συγκροτηθεί εξεταστική επιτροπή για τις δραστηριότητες του κ. Ζαχόπουλου στο υπουργείο Πολιτισμού;- Το ΠΑΣΟΚ παρακολουθεί πολύ προσεκτικά και υπεύθυνα την εξέλιξη αυτής της δυσώδους υπόθεσης, καθώς και τους χειρισμούς της κυβέρνησης και της Δικαιοσύνης. Καθημερινά παρεμβαίνει και καταγγέλλει τι κάνουν και τι δεν κάνουν. Είναι αυτονόητο ότι, όπως και σε όλες τις άλλες περιπτώσεις, θα εξαντλήσουμε κάθε δυνατότητα που μας παρέχει το σύνταγμα, προκειμένου να ασκήσουμε αποτελεσματικά τον ελεγκτικό μας ρόλο ως αξιωματικής αντιπολίτευσης. Είπα και το ξαναλέω: όλα στο φως. * Θα βγάλει την τετραετία η κυβέρνηση;- Ηδη ο λαός είναι απογοητευμένος με τη Ν.Δ. Και δεν είναι τα καθημερινά σκάνδαλα και μόνο. Ζει την ακρίβεια, ζει την αντιλαϊκή κοινωνικά άδικη πολιτική, ζει την εκποίηση του δημόσιου πλούτου υπέρ κάποιων ισχυρών, ζει την κατάρρευση της δημόσιας παιδείας και υγείας. Η κυβέρνηση της Ν.Δ. δημιουργεί τις προϋποθέσεις για μεγάλες κοινωνικές πολώσεις και συγκρούσεις. Δεν θα την αφήσουμε, όμως, να καλλιεργήσει ακόμη περισσότερο την απάθεια και τη μοιρολατρία, για να μπορεί να συνεχίσει την πολιτική της. Μπορώ να πω ότι, για τον τόπο, όσο πιο γρήγορα φύγει αυτή η κυβέρνηση τόσο καλύτερα θα είναι. Οσο πιο γρήγορα δοθεί η ευκαιρία στο νέο ΠΑΣΟΚ να κυβερνήσει για να λύσει τα πραγματικά προβλήματα των πολιτών και να δώσει νέα προοπτική στην πατρίδα μας, τόσο καλύτερα για τον τόπο. * Το πολιτικό περιβάλλον είναι ευνοϊκό για την αντιπολίτευση, ωστόσο, αν και η Ν.Δ. πέφτει, πέφτει και το ΠΑΣΟΚ, με συνέπεια η διαφορά στην πρόθεση ψήφου να μεγαλώνει υπέρ της κυβέρνησης. Πώς το εξηγείτε;- Οσο περνά η μοιρολατρική αντίληψη του «όλοι ίδιοι είναι», όσο περνά η συντηρητική ισοπέδωση και από τα κόμματα της άλλης αριστεράς, ότι δεν υπάρχουν εναλλακτικές επιλογές, τόσο θα αυξάνεται ο κυνισμός, η παθητικότητα και η ανοχή σε χειρότερα φαινόμενα κοινωνικής αδικίας, οικονομικής ανισότητας και πολιτικής διαφθοράς, που επιτρέπει η Ν.Δ. Βεβαίως υπήρξε και η φυσιολογική φθορά του ΠΑΣΟΚ από τη μακροχρόνια άσκηση της κυβερνητικής εξουσίας. Οι αλλαγές στη συνείδηση και στην πολιτική επιλογή των πολιτών, χρειάζονται χρόνο για να ωριμάσουν, ειδικά όταν έχει προηγηθεί ένα μεγάλο σοκ απογοήτευσης, όπως συμβαίνει τώρα. Η συγκρότηση της νέας πολιτικής πλειοψηφίας που θέλουμε να συνθέσουμε είναι σήμερα απαραίτητη. Η λαϊκή βάση του ΠΑΣΟΚ έδωσε πρόσφατα μια καθαρή και ισχυρή εντολή για νέα αρχή. Να εκφράσει αυθεντικά το ΠΑΣΟΚ όλες τις δυνάμεις της κοινωνίας των πολιτών, όλες τις δυνάμεις της δημοκρατίας, της προόδου και της αριστεράς. Να εκφράσει πολιτικά τη νέα μεγάλη κοινωνική συμμαχία των δημιουργών και των αδυνάτων. Μακριά και απέναντι από τα εξωθεσμικά κέντρα και τα παρασιτικά συμφέροντα. * Ο κόσμος αντιμετωπίζει το κόμμα σας ως μέρος της κρίσης του πολιτικού συστήματος. Η λογική του συμψηφισμού κυριαρχεί, ενώ δέχεσθε κριτική ότι αυτήν τη λογική και εσείς την τροφοδοτήσατε με τη στάση σας απέναντι στο κυβερνητικό παρελθόν του ΠΑΣΟΚ. Τη μια δηλώνατε υπερήφανος και την άλλη λέγατε ότι «γίναμε έρμαιο των μεγάλων συμφερόντων».- Δεν είναι συμψηφισμός, είναι ισοπέδωση. Δεν είναι συμψηφισμός είναι μοιρολατρία. Δεν είναι συμψηφισμός, είναι αποδοχή και, τελικά, συγκάλυψη των χειρότερων φαινομένων στον πολιτικό μας βίο. Η Ν.Δ. αλλά και τα άλλα κόμματα της αριστεράς κρύβονται πίσω από το παρελθόν του ΠΑΣΟΚ. Η άλλη αριστερά το βρίσκει ως άλλοθι για να μη συμμετάσχει σε μια ευρύτερη προοδευτική πολιτική συμμαχία για αλλαγές και ρήξεις στην κοινωνία μας, όπου κύριος κορμός θα είναι το ΠΑΣΟΚ. Η Ν.Δ. το εκμεταλλεύεται, διότι προσπαθεί εναγωνίως να κρύψει και να συγκαλύψει την τεράστια δική της ευθύνη για τη σημερινή απαράδεκτη πολιτική κατάσταση. Για το παρελθόν του ΠΑΣΟΚ είμαστε περήφανοι. Και για το έργο του -το συγκρίνω χωρίς φόβο- με όποια κυβερνητική θητεία της Ν.Δ. Κάναμε πολλά και αλλάξαμε την Ελλάδα. Σπάσαμε καθεστωτικές λογικές, αυτές που σήμερα ενσαρκώνει η Ν.Δ. Και αυτό δεν ήταν προϊόν μιας κυβερνητικής παράταξης, ήταν προϊόν λαϊκών αγώνων και διεκδικήσεων στους οποίους εμείς πρωτοστατήσαμε. * Νοσταλγικά ακούγονται όλα αυτά॥ - Δεν μένουμε στο παρελθόν όπως οι άλλες παρατάξεις. Δεν ομφαλοσκοπούμε. Ξέρουμε, έχουμε και έχω εμπειρία πολύχρονη. Ξέρουμε πού πονάμε ως κοινωνία. Ξέρουμε ποιες αλλαγές είναι απαραίτητες, και αυτές είναι οι προτεραιότητές μας. Το ΠΑΣΟΚ δεν αποτελεί μέρος της κρίσης του πολιτικού συστήματος. Είμαστε εμπόδιο στα μεγάλα κατεστημένα που επιδιώκουν την ποδηγέτηση της πολιτικής στη χώρα μας. Το ΠΑΣΟΚ είναι ο φορέας και ο εγγυητής της αυτονομίας του πολιτικού συστήματος. Οσοι καλλιεργούν τη σύγχυση, με την απαράδεκτη λογική που εξισώνει το ΠΑΣΟΚ με τη δεξιά, προχωρούν σε μια επικίνδυνη για τη δημοκρατία πρακτική που ρίχνει νερό στο μύλο της δεξιάς. Το ζήτημα είναι πώς η δημοκρατική πλειοψηφία του 52% θα αναδειχθεί σε κυβερνητική. Το να κρύβουν κάποιοι το κεφάλι τους στην άμμο δεν αποτελεί λύση.* Ομως, κύριε πρόεδρε, με βάση τις δημοσκοπήσεις, ο δικομματισμός βρίσκεται στη χειρότερη φάση του. Μήπως οι πολίτες αναζητούν ένα άλλο μοντέλο διακυβέρνησης;- Δεν υπάρχει δικομματισμός στη χώρα μας. Είμαστε πολυκομματική δημοκρατία. Και ο καθένας μπορεί ελεύθερα να επιλέξει. Το ΠΑΣΟΚ το εμπιστεύθηκε ο ελληνικός λαός πολλές φορές, για να κυβερνήσει τον τόπο. Οσοι ζητούν αναλογικότερο εκλογικό σύστημα πρέπει οι ίδιοι να απαντήσουν σε ένα ερώτημα. Με ποιον θέλουν να κυβερνήσουν; Σε αυτό το ερώτημα, είμαστε οι μόνοι που έχουμε απαντήσει θετικά. Μιλήσαμε για προοδευτικές δυνάμεις. Οσοι δεν απαντούν καθαρά αλλά δήθεν χτυπούν το δικομματισμό, απλώς υποκρίνονται. Δύο μέτρα -δύο σταθμά. Και, τελικά, αυτό που αναζητούν οι πολίτες είναι μια διακυβέρνηση για τους πολλούς, μια προοδευτική εξουσία που θα δώσει λύσεις στα δικά τους προβλήματα, την αυτονομία του πολιτικού συστήματος. Γι' αυτό και στέλνουν μηνύματα. Κι αυτά τα μηνύματα δεν αφορούν μόνο το ΠΑΣΟΚ. Αφορούν και όλες τις δυνάμεις της άλλης αριστεράς, που πρέπει επιτέλους να αντιμετωπίσουν την πραγματικότητα με ρεαλισμό και να αποδεσμευτούν από στείρες λογικές διαμαρτυρίας, που δεν αλλάζουν τη λειτουργία της εξουσίας.* Επί μήνες προτείνατε στον ΣΥΡΙΖΑ προγραμματικό διάλογο. Λέτε ότι δεν ανταποκρίθηκε. Ποια είναι η ερμηνεία σας;- Φοβάμαι ότι ο ΣΥΡΙΖΑ έχει εγκλωβιστεί σε μια πολιτική τακτική που του απέφερε κάποια προσωρινά ψηφοθηρικά κέρδη και επιχειρεί τώρα να τη φτάσει στα άκρα της. Νομίζει ότι με έναν νέο «διμέτωπο» αγώνα θα μπορέσει να απορροφήσει μέρος της λαϊκής δυσαρέσκειας και να αυξήσει έτσι τα ποσοστά του. Τα προβλήματα όμως, σήμερα, είναι τέτοια και τόσα, που καμιά ρητορική διαμαρτυρίας δεν αρκεί, όσο μιντιακή κι αν είναι, όσο φρέσκια και χαριτωμένη κι αν εμφανίζεται. Ο κόσμος θέλει λύσεις και αποτέλεσμα. Θέλει άλλου τύπου διακυβέρνηση. Θέλει αλλαγή στο τιμόνι του τόπου. Ο ΣΥΡΙΖΑ οφείλει να αφουγκραστεί την πραγματική βούληση των πολιτών. * Παλιότερα καταγγείλατε εκδοτικά συμφέροντα ότι ήθελαν να επιβάλουν ηγεσία στο ΠΑΣΟΚ, να το διασπάσουν και να το φθείρουν. Επιμένετε και σήμερα ότι γίνεται πόλεμος φθοράς; θεωρείτε ότι έχουν επιλέξει τον ΣΥΝ εις βάρος του ΠΑΣΟΚ;- Η προσφυγή στον πολίτη για την εκλογή της ηγεσίας του ΠΑΣΟΚ είναι μια βαθιά δημοκρατική και απελευθερωτική πράξη για το πολιτικό μας σύστημα. Σήμερα, δύναμη έχει η βάση και, σήμερα, νομιμοποίηση έχει η ηγεσία του κινήματος από αυτήν και από κανέναν άλλον. Αυτό το αποτέλεσμα περίμενα και περιμένω να το αποδεχθούν, όπως πρέπει να αποδέχονται κάθε δημοκρατική διαδικασία. Περιμένουμε απ' όλους να τύχει δίκαιης αντιμετώπισης η παρουσία της αξιωματικής αντιπολίτευσης και η συστηματική αντιπολιτευτική και πολιτική μας δράση. Διαβάζουμε ότι δεν υπάρχει αντιπολίτευση όταν αποσιωπάται η συστηματική και υπεύθυνη δράση του ΠΑΣΟΚ και του προέδρου του. Καταδικάζουμε τις πρακτικές και πολιτικές της Ν.Δ., που χρησιμοποιεί χρήματα του ελληνικού λαού, από τον ΟΠΑΠ μέχρι τις στρατιωτικές προμήθειες, που έχουν στόχο τη χειραγώγηση του τύπου και την υπονόμευση της ελευθεροτυπίας. Αυτά τα παιχνίδια είναι επικίνδυνα για τη δημοκρατία αλλά και εμπλέκουν την κυβέρνηση σε πελατειακούς ανταγωνισμούς, με απρόβλεπτες πολιτικές συνέπειες για τη χώρα. Η μάχη συμφερόντων εμπλέκει κάθε κυβέρνηση, που δεν βαδίζει με διαφανείς κανόνες και αρχές. Αλλοι αισθάνονται ευνοημένοι και άλλοι αδικημένοι στην κατανομή των λαφύρων που μοιράζει η Ν.Δ.

* Τη Δευτέρα στην «Ε» ο Γιώργος Παπανδρέου μιλάει για τον Κ. Σημίτη, το συνέδριο, τον Ευ. Βενιζέλο και την εξωτερική πολιτική.


* από την ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 06/01/2008

Για πολιτικό σκάνδαλο στην υπόθεση Ζαχόπουλου μιλά η Αντιπολίτευση

Στη Βουλή το θέμα

AΠΕ: Αίτημα να κληθούν στην κοινοβουλευτική επιτροπή Μορφωτικών υποθέσεων όλοι οι διατελέσαντες υπουργοί Πολιτισμού των τελευταίων κυβερνήσεων της ΝΔ, κατέθεσαν στη Βουλή δεκαεπτά βουλευτές του ΠΑΣΟΚ.
Σε σχετική επιστολή τους προς την πρόεδρο της κοινοβουλευτικής επιτροπής Μορφωτικών Yποθέσεων Μ. Κόλλα-Τσαρούχα, οι βουλευτές της Aξιωματικής Aντιπολίτευσης θεωρούν επιβεβλημένο να κληθούν όλοι οι διατελέσαντες υπουργοί Πολιτισμού από της 7ης Μαρτίου 2004 μέχρι και σήμερα (κατά συνέπεια και ο πρωθυπουργός), ώστε να ενημερωθεί η Βουλή για τα όσα συνέβησαν και συμβαίνουν στο υπουργείο Πολιτισμού.

Στην επιστολή τους, μεταξύ άλλων, σημειώνουν: «Η παραίτηση του γγ του ΥΠΠΟ και τα γεγονότα τα οποία ακολούθησαν, αποτελούν μείζον πολιτικό ζήτημα. Δημοσιοποιούνται με τον πλέον κατηγορηματικό τρόπο τα τεράστια προβλήματα πολιτικής και διοίκησης του υπουργείου Πολιτισμού.

» Παραμένουν ανοικτά ζητήματα διαφάνειας, διαχείρισης προγραμμάτων και πόρων, πολιτικών επιλογών και διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού (προσλήψεις, αξιολογήσεις), τα οποία ενώ επανειλημμένα ετέθησαν στην κυβέρνηση με τη διαδικασία του Κοινοβουλευτικού ελέγχου, ουδέποτε απαντήθηκαν επαρκώς.»

Στο θέμα αναφέρθηκε την Παρασκευή και ο ευρωβουλευτής του ΣΥΝ Δημήτρης Παπαδημούλης. Ο ευρωβουλευτής αναφέρεται στις προσωπικές ευθύνες του πρωθυπουργού, σημειώνοντας χαρακτηριστικά:

«Εδώ υπάρχει ένα πολύπλευρο σκάνδαλο, που επιβάλλεται να ερευνηθεί σε βάθος. Η Δικαιοσύνη, ένας άλλος δικαστής όχι ο κ. Κολιοκώστας, αποφάσισε να ψαχθούν όλα τα έργα και οι ημέρες του κ. Ζαχόπουλου η κυβέρνηση όμως αρνείται να πει και να πράξει το ίδιο, ο δε κ. Λιάπης έχει εξαφανιστεί.

» Πρωταρχική ευθύνη για το σκάνδαλο Ζαχόπουλου έχει ο ίδιος ο πρωθυπουργός γιατί αυτός τον κατέστησε επί τέσσερα χρόνια πανίσχυρο υπερυπουργό πολιτισμού. Ο κ. Καραμανλής δεν μπορεί να κρύβεται, να παριστάνει τον ανήξερο και να το «παίζει» ανεύθυνος άρχων ως νέος Λουδοβίκος.»

Το δικαστικό σκέλος
Στον εισαγγελέα κατέθεσαν την Παρασκευή δύο ακόμα δημοσιογράφοι σχετικά με τις υποθέσεις αποχαρακτηρισμού ακινήτων επί των ημερών του Χρήστου Ζαχόπουλου.
Συγκεκριμένα, κατέθεσε ο διευθυντής του Ελεύθερου Τύπου Σ.Κοτρώτσος σχετικά με ρεπορτάζ της εφημερίδας περί συμβάσεων και αναθέσεων έργων του ΥΠΠΟ.
Τις επόμενες ημέρες αναμένεται να κληθούν για κατάθεση και υπάλληλοι του υπουργείου Πολιτισμού. Παράλληλα, αναμένεται και η εισαγγελική εντολή για την άρση του τραπεζικού, αλλά και του τηλεφωνικού απορρήτου των πρωταγωνιστών στην υπόθεση.

Η κατάσταση της υγείας του Χρ.Ζαχόπουλου
Σταθερή παραμένει η κατάσταση της υγείας του τέως γενικού γραμματέα του ΥΠΠΟ, ο οποίος νοσηλεύεται πάντα διασωληνωμένος στη Μονάδα Εντατικής Θεραπείας του Ευαγγελισμού.


*από το in.gr

Συναυλία Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μουσείο Ακρόπολης στις 31 Οκτωβρίου 2017

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ // ΕΚΔΗΛΩΣΗ Το Μουσείο Ακρόπολης και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών αποχαιρετούν τη θερινή περίοδο με το Κουαρτέτο Εγχόρδ...